Kata orang bijak pandai, “Kunci untuk mendapat pengetahuan adalah daripada
pembacaan dan penulisan.” Kepada kanak-kanak, keupayaan membaca dan menulis
sejak dari usia tiga tahun merupakan satu kelebihan kepada diri sendiri dan
kebanggaan kepada keluarga.
Minat membaca kanak-kanak ada kaitan rapat dengan keupayaan mereka berbahasa.
Secara umumnya, kanak-kanak boleh membaca dengan lancar akan suka pada buku
seterusnya menjadikan aktiviti membaca sebagai satu hobi yang menarik.
Kanak-kanak patut diajar membaca ketika kecil lagi.
Ketika berusia 18 bulan, kanak-kanak sudah boleh diperkenalkan kemahiran
membaca secara beransur-ansur. Unsur utama yang perlu diberi penekanan ialah
kesedaran umum mengenai bunyi-bunyi perkataan dan penggunaannya dalam situasi
seharian. Contohnya perkataan “mama” dan “papa.” Kedua-dua perkataan ini boleh
ditulis dan diperkenalkan kepada kanak-kanak kerana kekerapan penggunaannya.
Apabila kanak-kanak meningkat usia 3 hingga 4 tahun, mereka sebenarnya berada
dalam peringkat pembinaan bahasa yang pesat. Menurut para pengkaji perkembangan
kanak-kanak, perkembangan menyeluruh kanak-kanak ialah galakan untuk
perkembangan fizikal, mental, emosi, sosial dan bahasa.
Period yang paling kritikal untuk memperkenalkan kemahiran membaca kepada
kanak-kanak ialah 0 hingga 3 tahun. Ibu bapa atau guru yang bijak akan sensitif
dengan perkembangan kanak-kanak pada masa ini kerana :
-
Umur 1 ½ hingga 3 tahun adalah peringkat yang paling sesuai untuk belajar dan mengingat maklumat. Kanak-kanak yang diberi kemahiran membaca pada peringkat usia ini akan menyerap jauh lebih banyak pengetahuan berbanding kanak-kanak yang tidak tahu membaca.
-
Semasa membaca, selalunya kita akan mengingat perkataan yang disebut serentak dengan perkataan yang bertulis. Begitulah juga kanak-kanak. Jika berusia 3 tahun dapat membaca, tentulah kemahiran membaca akan mempercepatkan proses pemahaman bahan bacaan yang dibacanya.
-
Kanak-kanak sangat lasak ketika berumur 2 hingga 3 tahun kerana mereka sangat dahagakan pengetahuan. Ibu bapa atau guru dapat mengesan perubahan ini dengan mengamati pertanyaan kanak-kanak seperti, “Ni apa?” atau “Apa tu?” Ujian menunjukkan kanak-kanak sejak dari umur 2 hingga 12 tahun bertanya sehingga 80 peratus daripada percakapan mereka. Apabila ke sekolah menengah, pertanyaan telah berkurangan sehingga 40 peratus.
0 ulasan :
Post a Comment